|
||||||||
|
‘Geese’ is de naam van een jonge New Yorkse indie rockgroep uit Brooklyn met vijf tienerbandleden die elkaar op school leerden kennen en besloten om samen muziek te gaan maken: drummer Max Bassin, bassist Dominic DiGesu, gitaristen Gus Green en Foster Hudson en zanger-toetsenist Cameron Winter. De gelijkenissen tussen hun werk op debuutalbum “Projector” en de postpunk die we kennen van groepen als ‘The Strokes’ en/of ‘Talking Heads’ zijn onmiskenbaar aanwezig in de negen tracks die het vijftal voor deze plaat heeft opgenomen. Vooral in de eerste single “Disco” die helemaal niets met de glitterrijke dansmuziek te maken heeft gebeurt er vanalles gedurende de zeven minuten die het nummer duurt. Er zijn psychedelische momenten met onverwachte tempowisselingen in de song die afgewisseld worden met emotionele zangpartijen en melancholische instrumentatie. Het ‘Talking Heads’-geluid horen wij zeker ook terug in de songs “Low Era” (zie video 2), “Fantasies/Survival” en albumafsluiter “Opportunity Is Knocking”. In de beginperiode van hun bestaan speelde ‘Geese’ vooral psychedelische rockmuziek met invloeden van seventies-groepen als ‘Yes’ en ‘Pink Floyd’, luister op de eerste video maar eens naar het live gespeelde nummer “First World Warrior”. Maar al gauw evolueerden ze naar de sound die ze in de negen tracks op het album “Projector” etaleren. Helemaal anders klinkt het in de noise-track “Exploding House” maar ook daar zijn er enkele onverwachte tempowisselingen die de luisteraar op het verkeerde been proberen te zetten. En “Bottle” is één van de meest commercieel klinkende songs op deze plaat en een nummer dat ‘Geese’ in de hitlijsten zou kunnen laten belanden. De huidige corona-lockdownperiode heeft tot op heden belet dat deze vijf jonge kerels hun plaat fatsoenlijk live konden promoten tijdens een tournee, maar ze hopen alleszins dat 2022 een beter perspectief zal bieden en hen zal toelaten om langzaamaan met de verovering van de wereld te beginnen. “Projector” van ‘Geese’ is een debuutplaat die zeker niet onopgemerkt zal gaan passeren. Mocht de in 2006 gesloten beroemde muziekclub ‘CBGB’s” in New York nu nog bestaan, dan zouden deze piepjonge wolven daar ongetwijfeld een plaatsje op de affiche en het podium verworven hebben. (valsam)
|